بینایی کامپیوتری

0
67
03 اسفند 1398
0
67
03 اسفند 1398

تعریف بینایی کامپیوتری

بیش از 50 سال است که بینایی کامپیوتری (Computer Vision) در اطراف ما وجود دارد، امّا اخیراً، علاقه زیادی به نحوه دیدن ماشینها و چگونگی استفاده از بینایی کامپیوتری برای ساخت محصولات برای مصرف کنندگان و مشاغل نشان داده می­شود. نمونه هایی از چنین برنامه هایی عبارتند از Amazon Go، لنز Google، وسایل نقلیه خودمختار و تشخیص چهره. عامل اصلی محرک پشت همه این­ها بینایی کامپیوتری است. به عبارت ساده تر، بینایی کامپیوتری رشته ای است که در محدوده وسیعی از هوش مصنوعی قرار دارد و ماشین ها را به دیدن آموزش می دهد. هدف آن استخراج معنی و مفهوم از پیکسل ها است.

از دیدگاه علم زیست شناسی، اهداف بینایی کامپیوتری ارائه مدل های محاسباتی از سیستم بینایی انسان است. این متفاوت از پردازش تصویر است، که در آن یک تصویر برای تولید یک تصویر دیگر پردازش می شود. از دیدگاه مهندسی، بینایی کامپیوتری قصد دارد سیستم های خود مختاری را ایجاد کند که توانایی انجام برخی از کارهایی که سیستم بینایی انسان قادر به انجام آن است را داشته باشد (و حتی در بسیاری از موارد از آن پیشی بگیرد). یا به عبارت دیگر بینایی کامپیوتری استخراج خودکار اطلاعات از تصاویر است.

تاریخچه

در تابستان سال 1966، سیمور پاپرت و ماروین مینسکی (Seymour Papert and Marvin Minsky) در گروه هوش مصنوعی MIT پروژه­ای با عنوان پروژه بینایی تابستان Summer Vision Project را آغاز کردند. هدف از این پروژه ساخت سیستمی است که بتواند صحنه ر­ا تحلیل کند و اشیاء موجود در صحنه را شناسایی کند. در دهه 70، دیوید مار David Marr، متخصص علوم اعصاب در MIT، با گرفتن ایده­ هایی از مطالعات بر روی مخچه و پوسته برای قوه ادراک انسان، بلوک های ساخت و ساز بینایی کامپیوتر مدرن را راه اندازی کرد و از این رو به عنوان پدر بینایی کامپیوتر مدرن شناخته می شود.

کاربردهای بینایی کامپیوتری

بینایی کامپیوتری در تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی در سراسر جهان در حال رونق است. یکی از کاربردهای تجارت الکترونیکی، طبقه بندی خودکار محصول است. هنگامی که کالای جدیدی به فروشگاه تجارت الکترونیکی اضافه می شود، ویژگی های آن به صورت خودکار با استفاده از سیستم های بینایی کامپیوتری و بدون نیاز به مداخله انسانی استخراج می شود. این کار فرآیند برچسب زدن هر کالای جدیدی را که یک فروشگاه می خواهد اضافه کند، فراهم می کند و باعث می شود محصولات در قفسه های مجازی بالا بروند و سریعتر به دست مصرف کننده برسند.

بینایی کامپیوتری در بانکداری

بانک های متفکر رو به جلو (Forward-thinking) از بینایی کامپیوتری برای اجرای فرایندهای KYC (شناخت مشتری خود) استفاده می کنند. این امر به مشتریان امکان می دهد تا با استفاده از سلفی و یک تماس ویدیویی کوتاه، حساب های خود را باز کنند. همچنین از فناوری بینایی کامپیوتری برای شناسایی احساسات مشتری به منظور ارائه بینش های عملی به منظور شخصی سازی خدمات بانکی از طریق کانال های مختلف استفاده می شود. افزایش رضایت مشتری و سهولت در ایجاد حساب کاربری تأثیر مستقیمی بر درآمد بانک ها دارد.

بینایی کامپیوتری در بهداشت و درمان

الگوریتم های بینایی کامپیوتری در صنعت بهداشت و درمان با سرعت زیادی در حال تکامل هستند. این رشد منجر به مطالعه دقیق­تر اسکن­های MRI و CT و بهینه سازی روش های رادیولوژی شده است و به پزشکان، پرستاران و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا بیماران به سلامت خود بازگردند.

بینایی کامپیوتری در صنعت خودرو

بیشتر خودروهای جدید از فناوری پیشگیری از تصادف برخوردار هستند. این سیستم ها به فناوری بینایی کامپیوتری متکی هستند و جاده را که شامل خطوط هستند، پردازش می کنند، در صورت وجود وسایل نقلیه، افراد و غیره در نزدیکی خودرو، به راننده هشدار می دهند و در برخی موارد، بطور خودکار متوقف می­شود. سیستم های تشخیص چهره همچنین در صورت خواب می توانند به راننده هشدار دهد.

بینایی کامپیوتری در بیمه

سیستم های بینایی کامپیوتری در روند بازرسی از اموال آسیب دیده یاری می­کنند و به زودی می توانند افراد را در این فرآیند جایگزین کنند. عکس گرفتن، و دریافت فوری یک نقل قول خیلی سریعتر از انتظار برای شخصی است که کالاهای شما را معاینه کند.

بینایی کامپیوتری در بازاریابی

سکوهای رسانه های اجتماعی چشمه­ایی از تصاویر و فیلم ها هستند. روزانه 95 میلیون عکس و فیلم در فیس بوک بارگذاری می­شود. پردازش چنین حجم عظیمی از داده ها به صورت دستی امکان پذیر نیست. بینایی کامپیوتری می تواند تصاویر را به صورت خودکار پردازش کند، آرم های تجاری را به سرعت پیدا کند، الگوهای رنگی بهینه را برای بازارهای هدفمند مختلف پیدا کند و موضوع را جستجو کند. بینایی کامپیوتری به شرکت­ها امکان می­دهد تا به شیوه ای شخصی ­تر به سمت بازارهای هدفمند بروند.

بینایی کامپیوتری در خرده فروشی

بینایی کامپیوتری به فروشگاه­ها کمک می کند تا الگوهای خرید مشتریان را در فروشگاه ها رصد کنند و به فرآیند قرار دادن محصولات در قفسه ها برای کشف آسان – که منجر به فروش بیشتر می شود – کمک می کند. آمازون از فناوری بینایی کامپیوتری استفاده می کند تا آنچه را که مردم در فروشگاه خود خریداری کرده اند را برای تجربه خرید خودکار و آسان ضبط کند.

 بینایی کامپیوتری در ساخت

در ساخت، یکی از کاربردهای بینایی کامپیوتری انجام تعمیرات پیش بینی است. بینایی کامپیوتری در این حالت منجر به کاهش خرابی می شود. با استفاده از تصاویر به دست آمده از طریق دوربین های مدار بسته، می توان برای ماشین مورد نظر پیش بینی کرد که احتمالاً در آینده دچار خرابی شود. بنابراین، تعمیرات و نگهداری لازم انجام می شود و قطعات یدکی مورد نیاز خریداری می شود. برنامه های دیگر شامل بارکد های بازرسی خودکار و بار خواندن هستند.

بینایی کامپیوتری  در ورزش

در ورزش، بینایی کامپیوتری می تواند حرکت بازیکنان را ردیابی کند. با کمک بینایی ماشین تجزیه و تحلیل بازی­های پیچیده در لحظه و به صورت آنلاین تولید می شود تا به بهبود عملکرد بازیکن و مدیر کمک کند. این باعث بهبود تجربه تماشای بازی، دقّت داوران شده و می تواند منجر به عملکرد بهتر بازیکن در طول زمان شود.

 بینایی کامپیوتری در زنجیره تدارکات / تأمین

در تدارکات، از بینایی کامپیوتری برای شمارش دقیق و ردیابی موجودی­ها استفاده می شود که منجر به پاسخگویی بهتری می شود. این همچنین می تواند برای بررسی کیفیت بسته بندی مورد استفاده قرار گیرد. OCR (تشخیص بهینه کاراکتر) برای خواندن متن روی برچسب بسته ها استفاده می شود.

بینایی کامپیوتری در رادیولوژی

بینایی کامپیوتری می تواند رادیولوژیست ها را در تشخیص پنومونی با درصد دقت بسیار بهتر کمک کند. همچنین، در تشخیص سرطان در مراحل اولیه کاربرد دارد.

امیدوارم از این مطلب، لذّت برده باشید.

اشتراک گزاری:

rezayipour

دیدگاه ها (0)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

نماد های اعتماد

هوش مصنوعی ایران به استناد نماد های زیر ، دارای مجوز رسمی از مراجع زیر در جمهوری اسلامی ایران می باشد !

تمامی حقوق برای هوش مصنوعی ایران محفوظ است | طراحی شده با